Midterm Test
1. Explain the the correlation of the idea that language is used as a correlation between gesture and meaning ?( แสดงความสัมพันธ์ระหว่าง gesture และ meaning )
A . Gesture---------------------Meaning
- All human language use a finite set of discrete sounds or gestures that are combined to form meaningful elements or words , which themselves may be combined to form an infinite set of possible sentences.
B. Gesture--------Arrangement----------Meaning
( Morphology & Syntax)
-Human arrange language. That means knowing the word of that language. When you know a word you know both its form ( sound ) and its meaning; these are insparable parts of the linguistic sign.
Human learn about the internal structure of words this is morphology and learn about the internal structure of words this is morphology and learn about the subfield of linguistics that internal structure of sentences after they can understand the meaning of their language.
2. To understand Syntax perfectly well, we need to understand the other linguistic branch ‘ Morphology’. Why is that ? Can you try to analyze using the following data.
a. *Barking dogs = plural noun
เพราะฉะนั้น plural จะต้องตามด้วย verb to be ที่คล้อยตาม subject คือ dogs
Do ใช้กับประธาน plural
Does ใช้กับประธาน singular
Does ใช้ไม่ได้กับ dogs จะต้องใช้ do
ที่ถูกต้องคือ Barking dogs do not bite.
b. *All mens is create equal.
All men is plural noun
เป็นความผิดพลาดระหว่าง subject กับ complement เป็นเพราะ subject ไม่คล้อยตาม complement
All men ต้องใช้กับ are เพื่อจะเป็นภาคแสดงของประโยคจะใช้is ไม่ได้
ที่ถูกต้องคือ All men are create equal.
c.*How long is your feet? One foot.
Foot = เท้าหนึ่งข้าง(singular)
Feet = เท้าสองข้าง(plural)
ประโยคนี้น่าจะตั้งใจถามถึงความยาวของเท้าทั้งสองข้าง เมื่อวัดรวมกันแล้ว
ได้ 1 ฟุต
เพราะฉะนั้นถ้าถามถึงเท้าทั้งสองข้างซึ่งเป็น Plural จะใช้ is ไม่ได้ ซึ่งใช้กับsingular ประโยคนี้ต้องใช้ are ซึ่งใช้กับ plural
ที่ถูกต้องคือ How long are your feet ? One foot.
3. Experience f language----language faculty----Grammar of L
How are this terms related? Explain each term.
- competence/performance
The relationship between speech sounds and the meaning the represent is always called linguistic competence. This is very different form actually using a language.
But when we speak we often use incomplete sentences, or make mistakes in sounds or grammar. The real speech behavior is called linguistic performance.
- species-specific
The development of language and the evolutionary development of human species. There are those who view language ability as a difference in degree between human and other primates.
Chimpanzees generally can not make human sounds because they do not have same vocal organs as human.And we know from the study of humans who are deaf and learn sign language.That the ability to hear speech sound.It is not necessary condition for theacquisition and use of language.That development of what is sometimes called “the language instinct”
Because the actions of humans are mainly govered by instinct.
- Linguistic Acquisition Device (LAD)
The Language Acquisition Device (LAD) is a postulated "organ" of the brain that is supposed to function as a congenital device for learning symbolic language (ie. language acquisition). First proposed by Noam Chomsky, the LAD concept is a component of the nativist theory of language which dominates contemporary formal linguistics, which asserts that humans are born with the instinct or "innate facility" for acquiring language.
Chomsky motivated the LAD hypothesis by what he perceived as intractable complexity of language acquisition
- Principle and Parameter Theory (PPT)
This theory, developed in Chomsky and much subsequent work, claims that natural language grammars incorporate not only set of innate universal principles which account for those aspects of grammar which are common to all language but also a set of parameters which account fir aspects of grammar which vary from one language to another.
Experience f language----language faculty----Grammar of L
UG
In our sense the grammar includes every thing speakers know about their language. Children acquire a language will observe people around them and set of expressions in language which the ears. Experience serves as input to the children ’s language faculty. And the out put of the language faculty is a grammar of language being acquire.
4.Compare Thai and English in terms of the followings:
a. Case
English
ถ้าพูดถึงประโยค I hate you ในภาษาอังกฤษ คำแต่ละคำที่ปะกอบกันขึ้นมาเป็นประโยค จะมีหน้าที่ของมัน เช่น I = norminative case คือถ้าตำแหน่งของมันเป็นประประธานของประโยคจะอยู่ในรูปของ I แต่ถ้าสลับคนกันระหว่าง I กับ YOU I ในที่นี้ก็จะเปลี่ยนรูปจาก I เป็น me ซึ่งมีหน้าที่เป็น objective case
Thai
ประโยคที่มีความหมายเดียวกันกับประโยคข้างต้น คือ ฉันเกลียดคุณ ฉัน คือ ประธาน คุณ คือ กรรม แต่ถ้ามีการสลับตำแหน่ง ระหว่าง ฉันกับคุณ ทั้งสองคำยังไม่เปลี่ยนรูป แต่เปลี่ยนหน้าที่เท่านั้นเอง
b. Number
English
Number ของประธานถ้าเป็นเอกพจน์ คือ he, she, it verbจะต้องคล้อยตามประธาน คือประธานต้องเติม s ถ้าเป็น verb to be ก็จะเป็น is และ past คือ wasเช่น He rides a bicycle. ถ้าประธานเป็นพหูพจน์ คือ you ,we ,they verbจะต้องคล้อยตามประธานด้วยคือ ไม่ต้องเติม s ถ้าเป็น verb to be ก็คือ are และpast คือ were เช่น They ride a bicycle.
Thai
ไม่ว่าประธานจะมีจำนวนเท่าไรกริยาที่ตามมายังคงรูปเดิม เช่น ฉันขี่จักรยาน , พวกเราขี่จักรยาน
c. sentence/phrase structure
Case ในภาษาอังกฤษเป็นประเภททางไวยากรณ์ที่บ่งบอกว่าคำนามมีบทบาทอย่างไรและคำนามต้องมีความสัมพันธ์กับกริยาในประโยค คำนามในภาษาไม่สามารถนำมาใช้ได้จนกว่าจะเติมหน่วยคำระบุ Case เสียก่อนจึงจะนำมาประกอบเป็นประโยคได้ แต่ในภาษาไทยคำนามใน Case ของประธานไม่ต้องระบุหรือเติมเครื่องหมายใดเพราะภาษาไทยไม่มี Case เหมือนภาษาอังกฤษ
Number เป็นประเภททางไวยากรณ์ที่บ่งบอกจำพวกของคำนาม ภาษาอังกฤษแบ่งคำนามเป็นเอกพจน์กับพหูพจน์ ส่วนภาษาไทยไม่มีการแสดง Number ที่คำนาม ส่วนภาษาอังกฤษมีการแสดง Number คือแสดงว่าเป็นเอกพจน์และพหูพจน์ เช่น Cat เป็นเอกพจน์ และ Cats เป็นพหูพจน์
Phrase structure – There are 5 kinds of phrase in English
1. A noun phrase generally has a noun (or pronoun) as its main word.
2. A verb prepositional phrase has a preposition as its first word.
3. An adjective phase has an adjective as its main word.
4. An adverb phrase has an adverb as its main word.
โครงสร้างวลี
ส่วนในภาษาไทย จำแนกตามหน้าที่ออกเป็น 4 ชนิด
1. นามวลี (noun phrase) ทำหน้าที่เสมือน Nominals รวมทั้งคำที่ใช้แทนคำนาม Pronomimals และเป็นส่วนขยายของคำนาม
2. กริยาวลี (verb phrase) ได้แก่ คำกริยาสำคัญ กริยาช่วยรวมทั้งกลุ่มคำขยายกริยาอื่น
3. วิเศษณ์วลี (adverb phrase)ได้แก่ คำนามที่บอกอาการของกริยา บอกถึงกาลเวลาและสถานที่
4. อาลปวลี (vocative phrase) ได้แก่ กลุ่มคำที่ใช้เรียกขานซึ่งนิยมพูดก่อนเริ่มต้นพูด หรือสนทนา เช่น แม่จ๋า ท่านที่เคารพ
ในภาษาอังกฤษและภาษาไทยจะมี Noun phrase, verb phrase และ adverb phrase เหมือนกัน จะต่างกันที่ภาษาอังกฤษ มี Prepositional phrase และ Adjective phrase ในภาษาไทยจะไม่มีวลีเหล่านี้แต่จะมี Vocative phrase แทน
Sentence ในภาษาอังกฤษแบ่งตามโครงสร้างได้ 4 ชนิด คือ
1. Simple Sentence (ประโยคความเดียว)
2. Compound Sentence (ประโยคความรวม)
3. Complex Sentence (ประโยคความซ้อน)
4. Compound Complex Sentence (ประโยคความรวม+ประโยคความซ้อน)
ประโยคในภาษาไทยเป็นประโยคที่ไม่แน่นอนตายตัวเหมือนกับภาษาอังกฤษที่มีวิภัตติปัจจัยทั้งหลาย ประโยคในภาษาไทยสามารถมีได้ทั้ง 3 แบบ เหมือนภาษาอังกฤษ คือ
1. ประโยคสามัญ ( Simple Sentence)
2. ประโยคซับซ้อน (Complex Sentence)
3. ประโยคประสม ( Compound Sentence)
5.Employ any means to show clearly the concept of ‘ Consituent’ and ‘Construction’ of the following sentence.
John normally smokes cigarettes in the morning.
S
NP VP
N (Present) VP Adverbial
Adv V N Prep Det N
-s
normally smoke cigar in the morning
6.Underline the equal constituent with the underline one.
a. Michel Moor wrotr a book about the President Geire Brush and Donal Rumsfeld
b. Kenny G performed his concert in Bangkok and in Uttaradit.
c. His Majesty the King is highly regarded not only as talented Jazz masician but also as the great scientist.
Jaroensri Paennarin
ID.48043020156
email:jaroensri.ph@chaiyo.com
Sunday, January 14, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Blog Archive
-
▼
2007
(37)
-
▼
January
(37)
- No more reports and midterm exam
- MID - TERM /Panisa Intasorn(ปานิศา อินทศร)
- midterm Naruedom Wannalaead
- Midterm Witchayawadee Chaowanapricha
- Midterm สีดา ( Ying Ging )
- Midterm นัยนา YU YANG
- Midterm Yada ( Zhu ming xing )
- midtrem Shalee Ratthaveep
- midtrem Komgrip
- mid trem Komgrip
- Midterm Santi Kongtong
- Midterm Woraluk Taya
- midterm
- Midterm Witchayawadee
- midterm Chu Mei (โสมวรรณ)
- Midterm(Ms.Sasiwimon Inpa)
- midterm ปานจันทร์ เขียวสำโรง
- midterm
- Midterm Nuntawoot Tiprom
- midterm
- midterm Wanwisa Chansoong
- Midterm Samart Soysai
- midterm Jaroensri Paennarin
- midterm Panida Chaisuandok
- midterm Paweena Fuengfoo
- Midterm Test for Syntax1.Explain the correlation o...
- midterm พัชรินทร์ อินตาวงค์
- Midterm วัชราภรณ์ คำนาน
- 1.Explain the correlation of the idea that languag...
- midterm สมร สุภาแก้ว
- midterm อังคณา เขื่อนศิริ
- midterm กาญจนา กลิ้งตา
- midterm อาริษา ลีกา
- Midterm วิชญ์ภาส แพทย์สมาน
- Midterm รัตนาวดี คุ้มยงค์
- midterm วันทนา ลาเบ้า
- Midtterm paper Panalee48043020182yanhua zhou
-
▼
January
(37)
No comments:
Post a Comment