1. Explain the correlation of the idea that language is used as a correlation between gestures and meaning? (แสดงความสัมพันธ์ระหว่าง Gestures และ Meaning )
A. GUSTURES-----------------MEANING
gustures หมายถึง ลักษณะท่าทางที่แสดงออกมาทั้งในด้านการพูด การเขียน และเมื่อเราแสดง gustures ออกมาแล้วและรับออกมาเป็นความหมายที่แต่ละคนสามารถเข้าใจ gustures ของแต่ละชนชาติจะไม่เหมือนกันแล้วแต่จะถูกกำหนดให้ว่าท่าทางนี้มีความหมายว่าอย่างไร
Language as a correlaton between gestures and meaning . It is not the case that every possible is correlated with a unique, unanalyzable gesture ,be it oral or manual. Language has a stock of meaning –bearing elements and different ways of combing them are themselves meaningful. The two English sentences Chris gave the notebook to Dana gave the notebook to Chris contain exactly the same meaning –bearing elements, i.e. words , but they have different meaning because the words are combined different in them .The two sentences differ not in terms of the words in them but rather in term of their syntax.
B. GUSTURES--------ARRANGEMENT---------MEANING
(Morphology& Syntax)
เมื่อแสดงลักษณะท่าทางออกมาโดยมี Morphology& Syntax เป็นตัวช่วยจะทำให้ประโยคมีความสมบูรณ์มากขึ้น ไม่ซับซ้อน สามารถเข้าใจได้ง่ายขึ้น เมื่อแสดงท่าทางออกมาแล้วผ่านระบบซึ่งมี Morphology& Syntax เป็นตัวช่วยในการสื่อสาร เราก็จะได้ความหมายที่ชัดเจน
Language as a correlation between gestures and meaning. Syntax makes possible the formulation of expressions with complex meanings out of elements with simple meanings .One of the defining gestures of human language is its unlimited nature; that is ,the number of meaningful expressions that can be produced by users of a human language is potentially Infinite , and this expressive potential comes from the combination of the basic meaningful elements with syntactic principles . Much of the interest in language in language in psychology and cognitive science comes from what the study of the cognitive mechanisms underlying language use and acquistion can reveal about the human mind.
2. To understand Syntax perfectly well , we need to under the other linguistic branch ‘Morphology.’ Why is that? Can you try to analyze using the following data. (เราจะเข้าใจวิชาไวยากรณ์ได้อย่างสมบูรณ์ก็จำเป็นต้องรู้เรื่องวจีภาคเช่นกัน เพราะอะไรจึงเป็นเช่นนั้น ลองวิเคราะห์โดยอาศัยตัวอย่างที่ให้มา)
a. *Barking dogs does not bite
b. *All men is create equal
c. *How long is your feet? One foot
a. *Barking dogs does not bite
Verb don’t agree with subject ( verb ไม่เห็นด้วยกับประธานในประโยคเพราะว่าประธาน คือ dogs แล้วตามด้วย verb คือ does not ซึ่งมันไม่ใช่ประโยคที่ถูกต้อง ถ้าประธานเป็นdog เติมsด้วย จะต้องใช้ verb คือ does not ส่วนในประโยคที่ใช้ คือ ประธานจะต้องเป็น dog ที่ไม่เติม s)
b. *All men is create equal
ในประโยคนี้เป็นประโยคที่มีโครงสร้างไม่ถูกต้องเพราะว่าประธานเป็น man ความหมายก็คือผู้ชายหลายคน
-Man เป็นพหูพจน์ไม่ต้องใช้ all ก็ได้
-Is เป็น verb แล้ว create เป็น verb แท้ใช้ด้วยกันไม่ๆได้ถ้าจะใช้ด้วยกันต้องเติม ed-ging เท่านั้น
c. *How long is your feet? One foot
ประโยคนี้เป็นประโยคที่มีความหมายกำกวมเพราะว่าคำว่า your feet มีความหมายว่าเท้าของคุณ แต่คำว่า one foot มีความหมายที่กำกวมเพราะว่าจะหมายความว่าเท้าข้างหนึ่งหรือว่าจะเป็นเครื่องที่วัดความยาวว่าเป็น1ฟุต ความหมายในประโยคจึงมีความหมายที่บ่งบอกได้ไม่ชัดเจนตามหลักไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ
3. Experience of Language -----------language faculty-----------Grammar of L
- Competence / performance
- Species-specific
- Linguistic Acquisition Device—LAD
- Principles and Parameter Theory—PPT
How are these terms related ? Explain each term
Children acquire a language will observe people around them and set of expressions in language which a child hears in the course of acquiring the language constitute the child ‘s linguistic experience of the language .Experience serves as in put to the child ‘s experie the output of the language faculty is grammar of the language being acquired.
-Competence/performance
Competence is Tacit and a term use to represent native speaker’s knowledge of the grammar of their native language.(การรับรู้ส่วนที่อยู่ในสมอง) คือ สิ่งที่ซ่อนอยู่ในสมองแต่ไม่ได้นำออกมาใสห้เห็นอย่างชัดเจนและไม่ได้นำออกมาแลกเปลี่ยนกับผู้อื่น
Performance is Explicit and a term which denotes observes language behaviour. (การรับรู้ที่แสดงออกมา) คือ สิ่งที่แสดงออกมาหรือความรู้ที่แสดงออกมาKnowledge is acting to outside . การพูดหรือการเขียนโดยมีการจัดระบบเป็นฐานข้อมูลและนำแสดงความรู้ออกมา
-species-specific
Whatever evidence we do have seems to me to support the view that the ability to acquire and use language is a species-specific human capacity , that there are very deep and restrictive principles that determine that nature of human language and are rooted in the specific character of the human mind. Theory of language and mind about human.(สิ่งที่มนุษย์มีแต่สัตว์อาจจะไม่มี เช่นภาษาที่มนุษย์ใช้ในสัตว์จะเป็นการสื่อสารแต่ไม่ได้เรียกว่า ภาษา เหมือนมนุษย์และมนุษย์ยังมีความสามารถในการตอบรับและการใช้ภาษาเป็นความสามารถเฉพาะในกลุ่มของมนุษย์
-Linguistic acquisition Device –LAD
The language acquisition device (LAD) ,(อุปกรณ์ทางภาษา) is a postulated “organ” of the brain that is supposed to function as a congenital device for learning symbolic language ( ie. Lanuage acquisition). First proposed by Noam Chomsky , the LAD concept is a component of the nativist theory of language which dominates contemporary formal linguistics, which asserts that humans are born with the instinct or “innate facility” for acquiring language .In some view of language acquisition , the LAD is thought to become unavailable after a certain age-- The critical period hypothesis (i.e., is subject to maturational constraints).(มีเครื่องมือทางภาษายังมีช่วงอายุที่เกิน 12 ปี จะเกิดการเรียนรู้ทางภาษานั้นยากถ้าเป็นช่วง 6-12 ปี Competence ก็จะเต็มพอดี)
Principle and Parameter Theory - - PPT
(คุณลักษณะเฉพาะทางภาษา) This Theory , developed in Chomsky and much subsequent work, claims that natural language grammars in corporate not only a set of innate universal principles which account for those aspects of grammar which are common to all language. But also set of parameters which account for those aspects of grammar which vary form one language to another.
4. Compare Thai and English in the terms of the followings : (เปรียบเทียบคุณลักษณะต่อไปนี้ระหว่างภาษาไทยกับภาษาอังกฤษ)
a. Case
b. Number
c. Sentence/Phrase Structure
Competenceคือความรู้เชิงภาษาที่สมบูรณ์แบบของเจ้าของภาษา เป็นความรู้ที่ช้อนอยู่ในสมองโดยไม่ได้นำออกมาแลกเปลี่ยนกับผู้อื่น
Performance คือ การใช้ภาษาของเจ้าของภาษาในสถานการณ์ใดสถานการณ์หนึ่งเหล่านั้นโดยการพูดหรือการเขียนโดยมีการจัดระบบเป็นฐานข้อมูลแล้วนำความรู้แสดงออกมาทางภาษาได้อย่างดี
Species-specific คือ สิ่งที่อยู่ในสมองของมนุษย์ คือ ภาษาและความรู้ทางภาษา แบ่งออกมาเป็นความรู้ทางเสียง ทางไวยากรณ์และความหมายซึ่งเป็นคุณลักษณะเฉพาะของมนุษย์เท่านั้นเพราะมนุษย์มีภาษาที่ละเอียดซับซ้อนแตกต่างจากสัตว์
- Linguistic Acquisition Device—LAD - เป็นส่วนหนึ่งของความสามารถในการเรียนรู้ที่มนุษย์ทุกคนมี ซึ่งจะกำหนดรูปแบบการเรียนรู้ต่างๆของมนุษย์สำหรับความรู้และกรอบของรูปแบบในการเรียนรู้ภาษานี่คือ “ กลไกการรับภาษา”
Principles and Parameter Theory—PPT – คุณลักษณะเฉพาะทางภาษา
มนุษย์มีกลไกการรับภาษา(ALD) ติดกับสมองมาอยู่แล้ว โดยที่ไม่ต้องเรียนรู้ภาษาอย่างจริงจัง เพราะว่าเด็กจะจัดการเรียนรู้จากสภาพแวดล้อมที่อาศัยอยู่ โดยใช้กลไกลการใช้ภาษา (LAD)
ซึ่งเป็นระบบที่เปิดกว้างพร้อมจะเข้าทุกสภาพแวดล้อมและทุกภาษา เมื่ออยู่ในสภาพแวดล้อมใดๆ ก็จะมีการปรับคุณลักษณะเฉพาะทางภาษา(PPT) ในภาษานั้น เช่น เด็กไทยที่ไปใช้ชีวิตอยู่ต่างประเทศตั้งแต่เด็ก เด็กก็จะปรับ(PPT)ในภาษาต่างประเทศ เมื่อปรับ PPT เข้ากับภาษาแล้วที่ตามมาก็คือ ความรู้ Competence เชิงภาษาที่สมบูรณ์แบบของเจ้าของภาษา เมื่อมี Competence แล้วก็จะทำให้การ Performance ซึ่งแสดงออกมาด้วยการ การพูดและการเขียนโดยมีการจัดระบบเป็นฐานข้อมูลและนำแสดงความรู้ออกมา และมนุษย์สามารถเรียนรู้ทางเสียง ไวยากรณ์ ความหมายของภาษาได้เพราะมนุษย์มีคุณลักษณะเฉพาะของมนุษย์เท่านั้น คือSpecies-specific
5. Employ any means to show clearly the concept of ‘ Constituent ’ and ‘Construction ’of the following sentence.(ใช้รูปแบบใดก็ได้เพื่อแสดงรูปแบบ Constituent และ Construction ให้ชัดเจนจากประโยคที่ยกมา )
John normally smokes cigarettes in the morning.
S
NP VP
N Adv Tense V NP PP
John normally (present) smokes N P NP
Cigarettes in Det N
the morning
6. Underline the equal constituent with the underlined one. (ขีดเส้นใต้ Constituent ที่เทียบเท่ากันกับ Constituent ที่ขีดเส้นใต้แล้ว)
a. Micheal Moore wrote a book about the President George Bush and Donal Rumsfeld
b. Kenny G performed his concert in Bangkok and in Uttaradit.
c. His Majesty the King is highly regarded not only as the talented Jazz musician but also as the great scientist .
Naruedom Wannalaead
48043020158
English BA
argira7006@hotmail.com
Monday, January 15, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Blog Archive
-
▼
2007
(37)
-
▼
January
(37)
- No more reports and midterm exam
- MID - TERM /Panisa Intasorn(ปานิศา อินทศร)
- midterm Naruedom Wannalaead
- Midterm Witchayawadee Chaowanapricha
- Midterm สีดา ( Ying Ging )
- Midterm นัยนา YU YANG
- Midterm Yada ( Zhu ming xing )
- midtrem Shalee Ratthaveep
- midtrem Komgrip
- mid trem Komgrip
- Midterm Santi Kongtong
- Midterm Woraluk Taya
- midterm
- Midterm Witchayawadee
- midterm Chu Mei (โสมวรรณ)
- Midterm(Ms.Sasiwimon Inpa)
- midterm ปานจันทร์ เขียวสำโรง
- midterm
- Midterm Nuntawoot Tiprom
- midterm
- midterm Wanwisa Chansoong
- Midterm Samart Soysai
- midterm Jaroensri Paennarin
- midterm Panida Chaisuandok
- midterm Paweena Fuengfoo
- Midterm Test for Syntax1.Explain the correlation o...
- midterm พัชรินทร์ อินตาวงค์
- Midterm วัชราภรณ์ คำนาน
- 1.Explain the correlation of the idea that languag...
- midterm สมร สุภาแก้ว
- midterm อังคณา เขื่อนศิริ
- midterm กาญจนา กลิ้งตา
- midterm อาริษา ลีกา
- Midterm วิชญ์ภาส แพทย์สมาน
- Midterm รัตนาวดี คุ้มยงค์
- midterm วันทนา ลาเบ้า
- Midtterm paper Panalee48043020182yanhua zhou
-
▼
January
(37)
No comments:
Post a Comment