1. Xplain the correltion of the idea the language is use as a correlation between gestu.res and meaning ? ( แสดงความสัมพันธ์ระหว่าง Gestures และ Meaning ) ( 5 points )
A. GESTURES - - - - - - - - - - MEANING
= Language as a correlation between gesture and meaning. That every possible meaning that can be expressed is correlated with a unique, unanalyzable gesture , be it oral or manual. Rather , each language has a stork of meaning – baring elements and different ways of combining them to express different meaning, and these way of combining them are themselves meaningful.
B. GESTURES - - - - - ARRANGEMENT - - - - - - - - MEANING
( Morphology & Syntax )
= These changes in the form of the words to indicate their function in the sentence are what Matthews referred to as ‘inflections’, and the study of the formation of words and how they may change their form is called morphology. This examples illustrate the important relationship between syntax and morphology: something which may be expressed syntactically in some language may be expressed morphologically in others. Which element is subject and which is object is signaled syntactically in the example from English, Lakhota and Toba, while it is expressed morphologically in the Russian examples. Syntax and morphology make up what is traditionally referred to as ‘grammar’; an alternative term for it is morphosyntax, which explicitly recognizes the important relationship between syntax and morphology.
2. To understand Syntax perfectly well, we need to under the other linguistic branch ‘ Morphology ‘ . Why is that? Can you try to analyze using the following data. ( เราจะเข้าใจวิชาไวยกรณ์ได้อย่างสมบูรณ์ก็จำเป็นต้องรู้เรื่องวจีภาคเช่นกัน เพราะอะไรจึงจำเป็นเช่นนั้น ลองวิเคราะห์โดยอาศัยตัวอย่างที่ให้มา ) ( 5 points )
a. *Barking dogs does not bite.
= เราจะเห็นได้ว่าในประโยคที่กำหนดให้นั้นกริยาในประโยคใช้ไม่ถูกต้องกับประธานของประโยค Barking dogs does not bite. จะเห็นว่าคำว่า dogs นั้นเติม
S แต่ verb ในประโยคนั้นใช้ does ดังนั้น verb ในประโยคควรจะใช้ do เพราะในประโยคนั้นคำ noun ที่ใช้เป็นพหูพจน์
b. *All men is create equal.
= ในข้อนี้ก็เหมือนกับข้อที่ผ่านมา เราก็ทราบกันดีอยู่แล้วว่า คำว่า All ใช้แทนจำนวนที่เราไม่สามารถนับได้ และคำว่า Men ในประโยคนี้หมายถึงผู้ชายหลายคน ซึ่งต่างจากคำว่า Man เพราะตัวนี้ใช้ในลักษณะที่มีผู้ชายเพียงคนเดียวเท่านั้น ดังนั้นในประโยคไม่จำเป็นต้องใช้ All เพราะทั้ง All และ Men เป็นพหูพจน์ทั้งคู่ ดงนั้นคำว่า All เปลี่ยนเป็น The ก็ได้ เพราะยังไงคำว่า Men ก็ยังหมายถึงผู้ชายหลายคนอยู่
c. *How long is you feet? One foot.
= ประโยคนี้เป็นประโยคกำกวม เพราะไม่เข้าใจว่าผู้ที่ถามต้องการถามว่าเท้าของคุณยาวเท่าไหร่ (How long is you feet? One foot.) และคำตอบของประโยคนี้จะตอบว่า มีเท้า 1 ข้าง หรืออาจจะตอบว่าเท้าของเขายาว 1 ฟุต
3. Experience of Language - - - - - language faculty - - - - - Grammar of L (5 points)
- Competence / performance
= A term used to represent native speaker’s knowledge of the grammar of their native language.
= Performance A term which denotes observed language be haviour.
- Species – specific
= “ Whatever evidence we do have seems to me to support the view that the ability to acquire and use language is a species-specific human capacity, that are very deep and restrictive principls that nature of human language and are rooted I the specific character of the human mind.” (Chomsky 1972,p,102) คือความสามารถในการรับรู้จะเห็นได้ว่าจะพบแต่ในกลุ่มมนุษย์เท่านั้น
- Linguistic Acquisition Device - - LAD
= The Language Acquisiton Device (LAD) is a postulated “ organ “ of the brain is supposed to function as a congenital device for learning symbolic language (ie.language acquisition) first proposed by Noam Chomsky, the LAD concept is a component of the nativist theory of language which dominates contemporary formal lingistics,which asserts that humans are born with the instinct or “innate facility” for acquiring language.
- Principles and Parameter Theory - - PPT
= This theory , develop in Chomsky and much subseque work, claims that natural language grammars incorporate not only a set of innate universal principles which account for those aaspects of grammar which are common to all language but also a set of parameters which account for those aspects of grammar which vary from one language to another.
How are these terms related? Explain each term.
= ทั้งหมดมีความสัมพันธ์กันคือ มนุษย์มีสงที่เราเรียกวาอุปกรณ์ทางภาษา (Linguistic Acquisition Device - - LAD) ติดมากับสมอง และเป็นตัวส่งเสริมให้เด็กเรียนรู้ภาษาเมื่อเด็กนั้นได้รับประสบการณ์ทางภาษาจากสภาพแวดล้อมที่เขาอาศัยอยู่ แต่เด็กไม่จำเป็นที่ต้องเรียนรู้อย่างจริงจัง เพราะสมองของเด็กสามารถที่จะซึมซับจากสภาพแวดล้อมที่เขาอาศัยอยู่ได้ ดังนั้นจะเห็นได้ว่าอุปกรณ์ทางภาษาเป็นระบบที่เปิดกว้างพร้อมที่จะเข้ากับสภาพแวดล้อมใดก็ได้ และเมื่อเข้ากับสภาพแวดล้อมใดก็จะมีการปรับคุณลักษณะเฉพาะทางภาษา ( Principles and Parameter Theory - - PPT ) ในภาษานั้น สิ่งที่เด็กค่อยๆปรับก็กลายมาเป็น Grammar หรือความรู้ ( Competence ) ในภาษานั้น และความรู้ที่ดีในภาษานั้นก็ทำให้เกิดการแสดงออกทางภาษาได้อย่างดี ( Performance )
4. Compare Thai and English in terms of the followings: (เปรียบเทียบคุณลักษณะต่อไปนี้ระหว่างภาษาไทยกับภาษาอังกฤษ)
a. Case
= Case ในภาษาอังกฤษเป็นประเภททางไวยกรณ์ที่บ่งบอกว่าคำนามมีบทบาทหน้าที่อย่างไร และคำนามต้องมีความสัมพันธ์กับกริยาในประโยค คำนามในภาษาไม่สามารถนำมาใช้ได้จนกว่าจะเติมหน่วยคำระบุ Case เสียก่อนจึงจะนำมาประกอบเป็นประโยคได้ แต่ในภาษาไทยคำนามใน Case ของประธานไม่ต้องระบุหรือเติมเครื่องหมายใด เพราะภาษาไทยไม่มี Case เหมือนในภาษาอังกฤษ
b. Number
= Number เป็นประเภททางไวยกรณ์ที่บ่งบอกจำนวนคำนาม ภาษาอังกฤษแบ่งคำนามเป็นเอกพจน์กับพหูพจน์ ส่วนในภาษาไทยไม่แสดง Number ที่คำนาม ส่วนภาษาอังกฤษมีการแสดง Number คือแสดงว่าเป็นเอกพจน์หรือพหูพจน์ เช่น cat เป็นเอกพจน์ และ cats เป็นพหูพจน์
c. Sentence / Phrase Structure
= Phrase-structure rules were used in early transformational grammar (TGG) to describe a given language's syntax. They were used to break a natural language sentence down into its constituent parts (also known as syntactic categories) namely phrasal categories and lexical categories (aka parts of speech). Phrasal categories include the noun phrase, verb phrase, and prepositional phrase; lexical categories include noun, verb, adjective, adverb, and many others. Phrase structure rules were not an invention of TGG; rather, early TGG's defining characteristics were those systems which it had in addition to phrase structure rules (the most obvious example being transformations; see the page transformational grammar for an overview of the development of TGG.) A grammar which uses phrase structure rules is called a phrase structure grammar.
5. Employ any means to show clearly the concept of ‘ Constiture’ and ‘Contructrion’ of the following sentence. (ใช้รูปแบบใดก็ได้เพื่อแสดงรูปแบบ Constiturent และ Construction ให้ชัดเจนจากประโยคที่ให้มา)
John normally smokes cigarettes in the morning.
S
NP VP
N ( normally smokes cigarettes in the morning )
John
[Present] VP Adverbial
Prep. Determiner N
normally smokes cigarettes
in the morning
Adverb V N
Normally smokes cigarettes ( มี 6 construction 13 constituent )
6. Underline the equal constituent with the underlined one. (ขีดเส้นใต้ constituent ที่เทียบเท่ากับ Constituent ที่ขีดเส้นใต้แล้ว)
Example : They will try to reduce taxes and increase pensions.
a. Micheal Moore wrote a book about the President George Bush and Donal Rumsfeld.
b. Kenny G performed his concert in Bangkok and in Uttaradit.
c. His Majesty the King is highly regaeded not only as talented Jazz musician but also as the great scientist.
weerakan0813@hotmail.com.
kanjana klingta
48043020153
section. 01
Sunday, January 14, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Blog Archive
-
▼
2007
(37)
-
▼
January
(37)
- No more reports and midterm exam
- MID - TERM /Panisa Intasorn(ปานิศา อินทศร)
- midterm Naruedom Wannalaead
- Midterm Witchayawadee Chaowanapricha
- Midterm สีดา ( Ying Ging )
- Midterm นัยนา YU YANG
- Midterm Yada ( Zhu ming xing )
- midtrem Shalee Ratthaveep
- midtrem Komgrip
- mid trem Komgrip
- Midterm Santi Kongtong
- Midterm Woraluk Taya
- midterm
- Midterm Witchayawadee
- midterm Chu Mei (โสมวรรณ)
- Midterm(Ms.Sasiwimon Inpa)
- midterm ปานจันทร์ เขียวสำโรง
- midterm
- Midterm Nuntawoot Tiprom
- midterm
- midterm Wanwisa Chansoong
- Midterm Samart Soysai
- midterm Jaroensri Paennarin
- midterm Panida Chaisuandok
- midterm Paweena Fuengfoo
- Midterm Test for Syntax1.Explain the correlation o...
- midterm พัชรินทร์ อินตาวงค์
- Midterm วัชราภรณ์ คำนาน
- 1.Explain the correlation of the idea that languag...
- midterm สมร สุภาแก้ว
- midterm อังคณา เขื่อนศิริ
- midterm กาญจนา กลิ้งตา
- midterm อาริษา ลีกา
- Midterm วิชญ์ภาส แพทย์สมาน
- Midterm รัตนาวดี คุ้มยงค์
- midterm วันทนา ลาเบ้า
- Midtterm paper Panalee48043020182yanhua zhou
-
▼
January
(37)
No comments:
Post a Comment