Sunday, January 14, 2007

midterm อังคณา เขื่อนศิริ

Name: Angkana Kuansiri (Dao) Tel. 0813640988
Code: 480430201487 Sect. 01
E-mail b_kuansiri @ yahoo.com

Midterm Test for Syntax
Just relax, breath in long and breath out long…make yourself calm and feel peace.
Explain and support with appropriate evidence the following question.

1. Explain the correlation of the idea that language is used a correlation between gestures and meaning ? ( แสดงความสัมพันธ์ระหว่าง Gestures และ Meaning ) ( 5 points)

A. GESTURES - - - - - - - - - - - - - - MEANING

Language as a correlation between gestures and meaning. It is not the case that every possible is correlated with a unique, unanalyzable gesture, be it oral or manual. Language has a stock of meaning - bearing elements and different ways of combining them to express different meaning, and these ways of combing them are themselves meaningful. The two English sentences Chris gave the notebook to Dana gave the notebook to Chris contain exactly the same meaning - bearing elements, i.e. words, but they have different meaning because the words are combined different in them. The two sentences differ not in terms of the words in them but rather in terms of their syntax.


B. GESTURES - - - - - - ARRANGEMENT - - - - - - - - MEANING
( Morphology & Syntax)
GESTURES ARRANGEMENT MEANING

Morphology Syntax
Language as a correlation between gestures and meaning. Syntax makes possible the formulation of expressions with complex meanings out of elements with simple meanings. One of the defining gestures of human language is its unlimited nature ; that is, the number of meaningful expressions that can be produced by users of a human language is potentially Infinite , and this expressive potential comes from the combination of the basic meaningful elements with syntactic principles. Much of the interest in language in psychology and cognitive science comes from what the study of the cognitive mechanisms underlying language use and acquisition can reveal about the human mind.

2. To understand Syntax perfectly well, we need to under the other linguistic branch ‘ Morphology.’ Why is that ? Can you try to analyze using the following data. ( เราจะเข้าใจวิชาไวยากรณ์ได้อย่างสมบูรณ์ก็จำเป็นต้องรู้เรื่องวจีวิภาคเช่นกัน เพราะอะไรจึงเป็นเช่นนั้น ลองวิเคราะห์โดยอาศัยตัวอย่างที่ให้มา ) (5 points)



a .* Barking dogs does not bite
Verb don’t agree with subject ( verb ไม่เห็นด้วยกับประธานในประโยคเพราะว่าประธาน คือ dogs แล้วตามด้วย verb คือ does not ซึ่งมันไม่ใช่ประโยคที่ถูกต้อง ถ้าประธานเป็น dog เติมด้วย s จะต้องใช้ verb คือ do not ส่วนในประโยคใช้ verb คือ does not ประธานจะต้องเป็น dog ที่ไม่เติม s )


b.* All men is create equal
ในประโยคนี้เป็นประโยคที่มีโครงสร้างไม่ถูกต้องเพราะว่าประธานเป็น men ความหมายก็คือผู้ชายหลายคน
- Men เป็นพหูพจน์ไม่ต้องใช้ All ก็ได้
- Is เป็น verb แล้ว create เป็น verb แท้ใช้ด้วยกันไม่ได้ ถ้าจะใช้ด้วยกันต้องเติม ed-ging เท่านั้น

c.* How long is your feet ? One foot
ประโยคนี้เป็นประโยคที่มีความหมายกำกวมเพราะว่าคำว่า your feet มีความหมายว่าเท้าของคุณ แต่คำว่า One foot มีความหมายที่กำกวมเพราะว่าจะหมายความว่าเท้าข้างหนึ่งหรือว่าจะเป็นเครื่องที่วัดความยาวว่าเป็น 1 ฟุต ความหมายในประโยคจึงมีความหมายที่บ่งบอกได้ไม่ชัดเจนตามหลักไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ


3. Experience of language - - - - language faculty - - - - Grammar of L ( 5 points)
- Competence / performance
- Species - specific
- Linguistic Acquisition Device - - LAD
- Principles and Parameter Theory - - PPT

How are these terms related ? Explain each term
Children acquire a language will observe people around them and set of expressions in language which a child hears in the course of acquiring the language constitute the child ‘ s linguistic experience of the language. Experience serves as in put to the child ‘s language faculty. The input to the language faculty is the child ‘ s experie the output of the language faculty is a grammar of the language being acquired.

- Competence / performance
Competence is Tacit and a term use to represent native speaker’ s knowledge of the grammar of their native language. ( การรับรู้ส่วนที่อยู่ในสมอง) คือ สิ่งที่ซ่อนอยู่ในสมองแต่ไม่ได้นำออกมาให้เห็นอย่างชัดเจน และไม่ได้นำออกมาแลกเปลี่ยนกับผู้อื่น
Performance is Explicit and a term which denotes observes language behaviour. ( การรับรู้ที่แสดงออกมา) คือ สิ่งที่แสดงออกมาหรือความรู้ที่แสดงออกมา Knowledge is acting to outside. การพูดหรือเขียนโดยมีการจัดระบบเป็นฐานข้อมูลและนำแสดงความรู้ออกมา
- Species - specific
Whatever evidence we do have seems to me to support the view that the ability to acquire and use language is a species - specific human capacity, that there are very deep and restrictive principles that determine that nature of human language and are rooted in the specific character of the human mind. Theory of language and mind about human. ( สิ่งที่มนุษย์มีแต่สัตว์อาจจะไม่มี เช่นภาษาที่มนุษย์ใช้ในสัตว์จะเป็นการสื่อสารแต่ไม่ได้เรียกว่า ภาษา เหมือนมนุษย์ และมนุษย์ยังมีความสามารถในการตอบรับและการใช้ภาษาเป็นความสามารถเฉพาะในกลุ่มของมนุษย์ )


- Linguistic Acquisition Device - - LAD
The language acquisition device ( LAD) , ( อุปกรณ์ทางภาษา) is a postulated “ organ ” of the brain that is supposed to function as a congenital device for learning symbolic language ( ie. Language acquisition). First proposed by Noam Chomsky, the LAD concept is a component of the nativist theory of language which dominates contemporary formal linguistics, which asserts that humans are born with the instinct or “ innate facility ” for acquiring language. In some view of
language acquisition, the LAD is thought to become unavailable after a certain age the critical period hypothesis ( i.e., is subject to maturational constraints). (มีเครื่องมือทางภาษายังมีช่วงอายุที่เกิน 12 ปี จะเกิดการเรียนรู้ทางภาษานั้นยากถ้าเป็นช่วง 6 – 12 ปี Competence ก็จะเต็มพอดี)

- Principles and Parameter Theory - - PPT
( คุณลักษณะเฉพาะทางภาษา) This theory , developed in Chomsky and much subsequent work, claims that natural language grammars in corporate not only a set of innate universal principles which account for those aspects of grammar which are common to all language. But also a set of parameters which account for those aspects of grammar which vary from one language to another.

4. Compare Thai and English in terms of the followings : ( เปรียบเทียบคุณลักษณะต่อไปนี้ระหว่างภาษาไทยกับภาษาอังกฤษ)

a. Case
คำว่า Case ในภาษาอังกฤษ verb จะมีการผันแปรไปตามประธาน เช่น เวลาที่เราพูดถึงบุคคลอื่นที่ไม่ใช่ตัวเรา verb ในประโยคจะต้องเติม s
แต่ถ้าเป็นภาษาไทย verb จะไม่ผันแปรตามประธาน ( The different case forms of typical pronouns and noun expressions in English are given in. Subject typically carry nominative case, whereas complements typically carry objective case.)

b. Number
คำว่า number แปลว่าจำนวน ถ้าเป็นในภาษาอังกฤษจะทราบได้เลยว่ามีจำนวนเท่าไหร่ และจะมีการระบุจำนวนได้ชัดเจน ถ้าเป็นภาษาไทยประโยคประโยคที่บอกเกี่ยวกับจำนวนเราไม่สามารถรู้จำนวนได้ชัดเจน แต่เราก็รู้ว่ามีจำนวนมากแต่ไม่สาสารถบอกจำนวนออกมาได้ชัดเจนเหมือนภาษาอังกฤษ เช่น ภาษาอังกฤษ = มีเด็ก 3 คนกำลังเล่นฟุตบอลอยู่กลางสนามที่โรงเรียนแห่งหนึ่ง แต่ถ้าภาษาไทย = มีเด็กๆกำลังกินขนมตรงม้านั่งที่อยู่ใกล้ๆกับร้านขายเสื้อผ้าแถวรังสิต
C. Sentence / Phrase Structure
Sentences ( ประโยคที่มีโครงสร้างตามหลักไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ ประกอบด้วย subject + verb + object)
Phrase-structure rules were used in early transformational grammar (TGG) to describe a given language's syntax. They were used to break a natural language sentence down into its constituent parts (also known as syntactic categories) namely phrasal categories and lexical categories (aka parts of speech). Phrasal categories include the noun phrase, verb phrase, and prepositional phrase; lexical categories include noun, verb, adjective, adverb, and many others. Phrase structure rules were not an invention of TGG; rather, early TGG's defining characteristics were those systems which it had in addition to phrase structure rules (the most obvious example being transformations; see the page transformational grammar for an overview of the development of TGG.) A grammar which uses phrase structure rules is called a phrase structure grammar.










5. Employ any means to show clearly the concept of ‘ Constituent‘ และ ‘ Construction ‘ of the following sentence. ( ใช้รูปแบบใดก็ได้เพื่อแสดงรูปแบบ Constituent และ Construction ให้ชัดเจนจากประโยคที่ยกมา)

John normally smokes cigarettes in the morning

S

NP VP ( normally smokes cigarettes in the morning)

N [ Present] VP Adverbial
John - s ( normally smokes cigarettes) (in the morning )

Adverb V N Prep. Determiner N

Normally smokes cigarettes in the morning
มี 6 construction 13 constituent







6. underline the equal constituent with the underline one. ( ขีดเส้นใต้ constituent ที่เทียบกับ constituent ที่ขีดเส้นใต้ไว้)
Example : They will try to reduce taxes and increase pensions.

a. Micheal Moore wrote a book about the President George Bush and Donal Rumsfeld .
b. Kenny G performed his concert in Bangkok and in Uttaradit .
c. His Majesty the King is highly regarded not only as the talented Jazz musician but also as the great scientist.

No comments: