Sunday, January 14, 2007

Midterm Nuntawoot Tiprom

Name: Nuntawoot Tiprom
Code : 48043020115
mypond_139@hotmail.com
Midterm Test for Syntax

1. Explain the correlation of the idea that language is used as a correlation between geaturs and meaning ? (แสดงความสัมพันธ์ระหว่าง Gestues และ Meaning)
A.GESTURES---------------------------MEANING
The gesture are oral, and for signed language, they are manual. It is not the case that every possible meaning that can be expressed is correlated with a unique. Unanalyzable gesture, be it oral or manual. Rether, each language has a stock of meaning-bearing elements and different ways of combining them to express different meanings, and these ways of combining theme are themselves meaningful.
B.GESTURES---------ARRANGEMENT-------------MEANING
(Morphology&Syntax)
Syntax makes possible the formulation of expressions with complex meanings out of elements with simple meanings. One of the defining features of human language is its unlimited nature that is, the number of meaningful expressions that can be produced by users of human language is potentially infinite, and this expressive potential comes from the combination of the basic meaningful elements with syntactic principles.

2. To understand Syntax perfectly well, we need to under the other linguistic branch Morphology. Why is that? Can you try to analyze using the following data. ( เราจะเข้าใจวิชาไวยกรณ์ได้อย่างสมบูรณ์ก็จำเป็นต้องรู้เรื่องวจีวิภาคเช่นกัน เพราะอะไร จึงเป็นเช่นนั้น ลองวิเคราะห์โดยอาศัยตัวอย่างที่ให้มา)
a. *Barking dogs does not bite.
ประธานกับกริยาไม่สัมพันธ์กัน ดังนั้นเราจึงจะใช้ do not แทน does not
b. *All men is create equal.
กรณีที่ 1 เราไม่จำเป็นต้องใช้ All ก็ได้ เพราะว่า โจทย์ใช้ men เรารู้แล้วว่า men ก็คือผู้ชายหลายคน กรณีที่ 2 เราจะใช้ Are และเติม ed ที่ create เพราะว่า Verb แท้ ไม่สามารถอยู่กับ Verb to be ได้
c. *How long is your feet ? one foot
เราจะใช้ are แทน is เพราะว่าเขาถามถึง feet เพราะว่า feet เป็น pl ของ foot ดังนั้น คำถามเขาถามว่า เท้าสองข้างของคุณยาวเท่าไร คำตอบเลยเป็นยาว 1 ฟุต

3.Experience of language----language faculty -----Grammar of L
Children acquire a language will abserve people around theme and set of expressions in language which a child hears in the couse of acquiring the language constitute the child’s linguistic experience of the language . Experience sense as in put to the child’s language faculty. The in put to the language faculty is the child’s experience and the out put of the language faculty is a grammar of the language being acquired.
- Competence/performance
Competence is a standardized requirement for an individual to properly perform a specific job. It encompasses a combination of knowledge, skills and behavior utilised to improve performance. More generally, competence is the state or quality of being adequately or well qualified, having the ability to perform a specific role.
- Spesies-specific
Evidence we do have seems to me to support the view that the ability to acquire and use language is a Spesies-specific human capacity, that there are vary deep and restrictive principles that determine that the nature of human language and are rooted in the specific character of the human mind.
-Language Acquistion Device --------LAD
The language aquistion dvice( LAD ) is a postulated organ of the brain that is supposed to function as a congenital device for learning symbolic language. Fist propose by Nome Chomkry , the LAD concept is a component of the na tivist theory of language which dominates contemporary formal lingistics, which asserts that humans are born with the instinct or innate facility for acquiring language.
- Principles and Parameter Theory –PPT
The theory , developed in Chomkry and much subsequent work, claims that natural language grammars in corporate not only a set of innate universal principles which accent for those aspects of grammar which are common to all language but also a set of parameters which account for those aspects of grammar which vary from one language to another.

4. Compare Thai and Enlish in terms of the following : ( เปรียบเทียบคุณลักษณะต่อไปนี้ระหว่างภาษาไทยกับภาษาอังกฤษ)
a. Case
Case ในภาษาอังกฤษเป็นประเภททางไวยากรณ์ที่บ่งบอกว่าคำนามมีบทบาทอย่างไรและคำนามต้องมีความสัมพันธ์กับกริยาในประโยค คำนามในภาษาไม่สามารถนำมาใช้ได้จนกว่าจะเติมหน่วยคำระบุ Case เสียก่อนจึงจะนำมาประกอบเป็นประโยคได้ แต่ในภาษาไทยคำนามใน Case ของประธานไม่ต้องระบุหรือเติมเครื่องหมายใดเพราะภาษาไทยไม่มี Case เหมือนภาษาอังกฤษ

b. Number
Number เป็นประเภททางไวยากรณ์ที่บ่งบอกจำพวกของคำนาม ภาษาอังกฤษแบ่งคำนามเป็นเอกพจน์กับพหูพจน์ ส่วนภาษาไทยไม่มีการแสดง Number ที่คำนาม ส่วนภาษาอังกฤษมีการแสดง Number คือแสดงว่าเป็นเอกพจน์และพหูพจน์ เช่น Cat เป็นเอกพจน์ และ Cats เป็นพหูพจน์

c. Sentence/Phrase Structure
Phrase structure – There are 5 kinds of phrase in English
1. A noun phrase generally has a noun (or pronoun) as its main word.
2. A verb prepositional phrase has a preposition as its first word.
3. An adjective phase has an adjective as its main word.
4. An adverb phrase has an adverb as its main word.
โครงสร้างวลี
ส่วนในภาษาไทย จำแนกตามหน้าที่ออกเป็น 4 ชนิด
1. นามวลี (noun phrase) ทำหน้าที่เสมือน Nominals รวมทั้งคำที่ใช้แทนคำนาม Pronomimals และเป็นส่วนขยายของคำนาม
2. กริยาวลี (verb phrase) ได้แก่ คำกริยาสำคัญ กริยาช่วยรวมทั้งกลุ่มคำขยายกริยาอื่น
3. วิเศษณ์วลี (adverb phrase)ได้แก่ คำนามที่บอกอาการของกริยา บอกถึงกาลเวลาและสถานที่
4. อาลปวลี (vocative phrase) ได้แก่ กลุ่มคำที่ใช้เรียกขานซึ่งนิยมพูดก่อนเริ่มต้นพูด หรือสนทนา เช่น แม่จ๋า ท่านที่เคารพ
ในภาษาอังกฤษและภาษาไทยจะมี Noun phrase, verb phrase และ adverb phrase เหมือนกัน จะต่างกันที่ภาษาอังกฤษมี Prepositional phrase และ Adjective phrase ในภาษาไทยจะไม่มีวลีเหล่านี้แต่จะมี Vocative phrase แทน
Sentence ในภาษาอังกฤษแบ่งตามโครงสร้างได้ 4 ชนิด คือ
1. Simple Sentence (ประโยคความเดียว)
2. Compound Sentence (ประโยคความรวม)
3. Complex Sentence (ประโยคความซ้อน)
4. Compound Complex Sentence (ประโยคความรวม+ประโยคความซ้อน)
ประโยคในภาษาไทยเป็นประโยคที่ไม่แน่นอนตายตัวเหมือนกับภาษาอังกฤษที่มีวิภัตติปัจจัยทั้งหลาย ประโยคในภาษาไทยสามารถมีได้ทั้ง 3 แบบเหมือนภาษาอังกฤษ คือ
1. ประโยคสามัญ ( Simple Sentence)
2. ประโยคซับซ้อน (Complex Sentence)
3. ประโยคประสม ( Compound Sentence)



5. Employ any means to show clearly the concept of Consituent and Constuction of the following sentence.

John normally smoke cigarettes in the morning.

S

NP VP

N [ Present ] VP Adverbial

-S Adv V N Prep det N

John Normally smoke cigarettes in the morning


: There are 13 consituent and 6 constuction


6. Underline the equal constituent with the underlined one. ( ขีดเส้นใต้ constituent ที่ เทียบเท่ากับ Construction ที่ขีดเส้นใต้แล้ว)
a. Micheal Moore wrote a book about the President George Bush and Donal Rumsfeld
b. Kenny G performed his concert in Bangkok and in Uttaradit
c. His Majesty the King is highly regarded not only as the taiented Jazz musician but also as the great scientist.

No comments: