1.Explain the correlation of the idea that language is used as a correlation between gestures and meaning? ( แสดงความสัมพันธ์ ระหว่าง Gestures และ meaning )
A. Gestures Meaning
Gestures are the acting to show signal and it have different nay to express. People when they have the gestures it will combine the meaning.
One gestures will have different meaning but human will understand it meaning
B. Gestures Arrangement Meaning
Simple sentence can be combined in various way to from complex sentence. And one of human language is its unlimited nature. Human have the brain for arrange the word that they study and then it is the meaning. Arrangement it important to tell the meaning such as “I hit dog” its the correct arrangement and you will understand it. If you put “dog hit I” its a mistake and you will confuse to tell situation.
2.To understand Syntax perfectly well, we need to under the other linguistic branch”Morphology”Why is that? Can you try to analyze using the follwing data.(เราจะเข้าใจวิชาไวยากรณ์ได้อย่างสมบูรณ์ ได้อย่างสมบูรณ์ ก็จำเป็นต้องรู้เรื่องวจีวิภาคเช่นกัน เพราะอะไรจึงเป็นเช่นนั้น ลองวิเคราะห์โดยอาศัยตัวอย่างที่ให้มา)
a.*Barking dogs does not bite
ประธาน กับ verb ไม่ agree กัน ถ้าใช้ dogs ต้องใช้ verb พหูพจน์ คือ do not
b.*All men is create equal
คำว่า men หมายถึง ผู้ชายหลายคน แล้วเราไม่ต้องเติม All ก็ได้ และ verb ไม่ agree with menเนื่องจากmen เป็นพหูพจน์ ควรใช้ verb คือ are และ main verb คือ create จะตามหลัง verb to be ไม่ได้ แต่ถ้าเราใช้ men เป็นประธาน คำว่า create ควรเติม d ต่อท้าย เนื่องจากเป็นรูป passive voice
c. *How long is your feet? One foot
feet หมายถึง เท้าทั้ง2ข้าง ซึ่งเป็นพหูพจน์จะใช้ verb to be [is] ไม่ได้ แต่ในข้อนี้มีข้อความที่กำกวม (ambiguity)คือคำว่า one foot ซึ่งไม่แน่ใจว่าหมายถึง ความยาว 1 ฟุต หรือเท้า 1 ข้าง
3.Experience of language------language faculty----Grammar of L
Children acquire a language will observe people around and set of experience in language which a child hears in the course acquiring the language constitute the child linguistic experience of the language .Experience serves as input to the child’s language faculty the input to the language faculty is the child’s experience and the output of the language faculty is a grammar of the language being acquire.
-Competence/performance
Competence: A term used to represent native speaker’s knowledge of the grammar of their native language
Performance: A term which denotes observed language behaviour
-Species –specific
Whatever evidence we do have seen to me to support the view that the ability to acquire and use language is a species-specific human capacity that there are very deep and restrictive principles that determine that nature of human language and are rooted in the specific character of the human mind.
-Linguistic Acquisition Device—LAD
The Linguistic Acquisition Device[LAD] is a postulated “organ” of the brain that is supposed to function as a congenital device for learning symbolic language. First proposed by Noam Chomsky , the LAD concept is a component of the nativist theory of language which dominates contemporary formal linguistic, which assert that humans are born with the instinct or “innate facility” for acquiring language.
-Principles and Parameter Theory—PPT
This theory,developed in Chomsky and much subsequence work,claims that natural language grammars in corporate not only a set of innate universal principles which account for those aspects of grammar which are common to all language .but also a set of parameters which account for those aspects of grammar which vary from one language to another.
4.Compare Thai and English in terms of the followings: ( เปรียบเทียบคุณลักษณะต่อไปนี้ระหว่างภาษาไทยกับภาษาอังกฤษ )
a. Case
Case เป็นประเภทของไวยากรณ์ที่บ่งบอกว่าคำนามมีบทบาทอย่างไรในแง่ที่สัมพันธ์กับกิริยาในประโยคในภาษาที่มีการผันตาม case . case จะเป็นส่วนที่สำคัญมากคำนามในภาษาไม่สามารถนำมาใช้ได้จนกว่าจะเติมหน่วยคำระบุ case ก่อนจึงจะนำมาประกอบเป็นประโยคได้ case ที่พบบ่อย ๆ ในประโยค คือ Nominative case, objective case, genitive case
b. Number
Number ( พจน์ ) เป็นประเภททางไวยากรณ์ที่บ่งบอกจำนวนของคำนาม ภาษาส่วนใหญ่
แบ่งคำนามเป็นเอกพจน์กับพหูพจน์ บางภาษามีทวิพจน์เพิ่มขึ้นมาด้วย การแบ่งภาษาตามพจน์ของภาษาต่าง ๆ ในโลกมีดังนี้
( 1. ) เอกพจน์ ( =1 ) และพหูพจน์ ( = มากกว่า 1 )
( 2. ) เอกพจน์ ( =1 ) ทวิพจน์ ( =2 ) และ พหูพจน์ ( =มากกว่า 2 )
( 3. ) เอกพจน์ ( =1 ) ทวิพจน์ ( =2 ) ไตรพจน์ ( =3 ) และพหูพจน์( =มากกว่า3 )
( 4. ) เอกพจน์( =1 ) ทวิพจน์( =2 ) few ( =จำนวนเล็กน้อยหรือสอง สามอัน ) และ many ( =จำนวนมาก )
ภาษาไทยไม่มีการแสดงเครื่องหมายพจน์ที่คำนาม ส่วนภาษาอังกฤษมีการแสดงพจน์แบบประเภทที่ 1 คือแสดงเครื่องหมายว่าเป็นพจน์ และพหูพจน์ เช่น boy เป็นเอกพจน์ และ boys เป็นพหูพจน์
บางคนอาจโต้แย้งว่าในภาษาไทย เราสามารถแสดงพหูพจน์ได้โดยการซ้ำคำหรือเติมคำขยายหลังคำนาม เช่น เด็ก ๆ หมายถึง เด็กหลายคน หรือพูดว่าเด็กหลายคน เด็กจำนวนมาก เด็กทั้งหลาย เหล่านี้ก็มีความหมายเป็นพหูพจน์ แต่หลักการก็คือ คำหรือหน่วยใดก็ตามเติมแล้วมีการบังคับใช้ทางไวยากรณ์หรือไม่ ถ้าไม่บังคับใช้คือ จะมีหรือไม่มีก็ได้ ก็ไม่ถือว่าเป็นเครื่องหมายแสดงประเภททางไวยากรณ์ ในภาษาไทย ถ้าเราพูดว่า พวกเขายังเป็นเด็ก “ เด็ก ” ในที่นี้มีความหมายเป็นพหูพจน์ แต่ไม่แสดงรูปทางไวยากรณ์ ดังนั้น เราจึงถือว่า พจน์ ไม่เป็นประเภททางไวยากรณ์ ที่สำคัญในภาษาไทย อย่างไรก็ได้ตาม ผู้พูดจะแสดงพจน์ก็ย่อมได้ เมื่อเขาต้องการเน้น
c. Sentence / Phrase Structure
Sentence ในภาษาอังกฤษ กับ ภาษาไทยมีความคล้ายคลึงกัน คือ มีการเรียงรูปประโยคขึ้นต้นด้วย ประธาน + กริยา + กรรม ( S + V + Obj ) ในบางประโยคไม่จำเป็นต้องมีกรรมมารองรับ ซึ้งจะเข้าใจความหมายในตัวของมันเอง เช่น I’m sleeping ( ฉันกำลังนอนหลับ )
Phrase-structure rules were used in early transformational grammar (TGG) to describe a given language's syntax. They were used to break a natural language sentence down into its constituent parts (also known as syntactic categories) namely phrasal categories and lexical categories
5.Employ any means to show clearly the concept of’Constituent’ and ‘Construction’ of the following sentence.(ใช้รูปแบบใดก็ได้เพื่อแสดงรูปแบบConstituent และ Construction ให้ชัดเจนจากประโยคที่ยกมา)
John normally smokes cigarettes in the morning
S VP
NP ( normally smokes cigarettes in the morning )
N
John [ present ] VP Adverbial
- S normally smoke cigarettes in the morning
Adverb V N Prep Det N
Normally Smokes cigarettes in the morning
มี 6 construction 13 constituent
6. Explain the correlation of the idea that language is used as a correlation between gustures and meaning ?
A. Micheal Moore wrote a book about the President George Bush and Donal Rumsfeld
B. Kenny G performed his concert in Bangkok and in Uttaradit
C. His Majesty the king is highly regarded not only as the talented Jazz musician but also as the great scientist
Name Rattanawadee Koomyong
ID. 48043020164
e-mail bress_eng@hotmail.com
Sunday, January 14, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Blog Archive
-
▼
2007
(37)
-
▼
January
(37)
- No more reports and midterm exam
- MID - TERM /Panisa Intasorn(ปานิศา อินทศร)
- midterm Naruedom Wannalaead
- Midterm Witchayawadee Chaowanapricha
- Midterm สีดา ( Ying Ging )
- Midterm นัยนา YU YANG
- Midterm Yada ( Zhu ming xing )
- midtrem Shalee Ratthaveep
- midtrem Komgrip
- mid trem Komgrip
- Midterm Santi Kongtong
- Midterm Woraluk Taya
- midterm
- Midterm Witchayawadee
- midterm Chu Mei (โสมวรรณ)
- Midterm(Ms.Sasiwimon Inpa)
- midterm ปานจันทร์ เขียวสำโรง
- midterm
- Midterm Nuntawoot Tiprom
- midterm
- midterm Wanwisa Chansoong
- Midterm Samart Soysai
- midterm Jaroensri Paennarin
- midterm Panida Chaisuandok
- midterm Paweena Fuengfoo
- Midterm Test for Syntax1.Explain the correlation o...
- midterm พัชรินทร์ อินตาวงค์
- Midterm วัชราภรณ์ คำนาน
- 1.Explain the correlation of the idea that languag...
- midterm สมร สุภาแก้ว
- midterm อังคณา เขื่อนศิริ
- midterm กาญจนา กลิ้งตา
- midterm อาริษา ลีกา
- Midterm วิชญ์ภาส แพทย์สมาน
- Midterm รัตนาวดี คุ้มยงค์
- midterm วันทนา ลาเบ้า
- Midtterm paper Panalee48043020182yanhua zhou
-
▼
January
(37)
No comments:
Post a Comment