Sunday, January 14, 2007

midterm พัชรินทร์ อินตาวงค์

1.Explain the correlation of the idea that language is used as a correlation between gestures and meaning?
A. GESTURES-----------------MEANING
Gestures เป็นอากัปกิริยาที่แสดงออกมา Meaning คือ จุดประสงค์ของการสื่อสาร มนุษย์ ในแต่ละประเทศมีการใช้ภาษาเพื่อติดต่อสื่อสารกัน ภาษาจึงเป็นสื่อที่สำคัญในการเชื่อมโยง Gesturesและ Meaningจุดประสงค์ที่เราจะพูดคืออะไร เราจะแสดงอากัปกิริยาแบบไหน คนฟังถึงจะเข้าใจ เช่น เราพูดว่าหิวข้าว ทุกคนรู้ความหมายตรงกันว่าหิวข้าวเราจะต้องไปหาอาหารมากินจึงจะหายหิว
It is the case that very possible meaning that can be expressed is correlated with a unique, unanalysable gesture be it oral or manual. Rather, each language has a stock of meaning - bearing element and different ways of combining them to express different meaning, and these ways of combining them are themselves meaningful . The two English sentence chris gave the notebook to Dana and Dana gave the notebook to chris contain exactly the same meaning – bearing element, i.e. words , but they have different meaning because the words are combined differently in them. These different combinations fall into the realm of syntax : the two sentences different not in terms of the words in them but rather in terms of their syntax.


B. GESTURES------ARRANGEMENT---------MEANING
ความสัมพันธ์ระหว่าง Gestures , Meaning และArrangement
ภาษามีบทบาทสำคัญอย่างมากในการสื่อสาร ในการสื่อสารของคนเราอากัปกิริยาและจุดประสงค์กันและสิ่งที่เราสื่อออกไปนั้นทุกคนรับรู้ร่วมกันเช่น ร้องไห น้ำตาจะต้องไหลออกมา เราสามารถที่จะมองเห็นภาพและรับรู้ว่าร้องไห้ One could say that syntax makes possible the formulation of expressions with complex meanings out of unlimited nature, that is the number of meaningful expressions that can be produced by users of a human language is potentially infinite and this expressive principles. Much of the interest in language in psychology and cognitive science comes from what the study of the cognitive mechanism underlying language use and acquisition can reveal about the human mind

2. To understand Syntax perfectly well, we need to under the other linguistic branch ‘Morphology.’ Why is that? Can you try to analyze using the following data.
A. *Barking dogs does not bite
ประธาน กับ verb ไม่ agree กัน เพราะ dogs เป็น พหูพจน์ จะใช้ does not ไม่ได้ จะต้องใช้ do not จึงจะถูกไวยกรณ์เพราะในประโยคนี้ประธานแสดงเป็นพหพจน์ดังนั้นกริยาในประโยคจะต้องใช้ do.
B. *All men is create equal
men เป็นพหูพจน์ไม่ต้องใช้ all ก็ได้ , is เป็น verb and create เป็น verb แท้ verb ทั้งสองนี้จะใช้ด้วยกันไม่ได้ ถ้าจะใช้ ด้วยกัน create จะต้องเติม ed, ing และคำว่า all ในประโยคนั้นหมายถึงจำนวนมากแล้ว แลคำว่า men ก็แสดงบอกว่ามีผู้ชายหลายคนอยู่แล้ว ดังนั้นประโยคนี้ไม่ต้องมี all ก็ได้
c. *How long is your feet? One foot
- เป็นประโยคกำกวมที่ไม่รู้ว่า เป็นเท้า 1 ข้างหรือ เป็นที่วัดที่เรียกว่า 1 ฟุต

ก่อนที่เราจะเข้าใจวิชาไวยากรณ์สิ่งที่เราจะขาดไม่ได้คือ การรู้เรื่องเกี่ยวกับหลักในการใช้ภาษาเป็นอย่างดี เพราะว่ารูปแบบในการพูดในแต่ละประเทศจะแตกต่างกันไป บางประโยคหรือบางคำพูดแล้วความหมายเปลี่ยนหรืออาจจะกำกวมดังนั้นเราควรที่จะมีการศึกษาหลักโครงสร้างของประโยคก่อน ข้อA, BและCจากรูปประโยค บ่งบอกให้รู้ว่ามีการวางโครงสร้างประโยคไม่ถูกต้องจึงทำให้รูปแบบประโยคผิดไปด้วย

3. Experience of language------language faculty ------ Grammar of L
มนุษย์มีสิ่งที่เรียกว่าอุปกรณ์ทางภาษา(LAD)ติดมากับสมองอยู่แล้ว และเป็นตัวส่งเสริมให้เด็กต้องเรียมรู้ภาษาอย่างจริงจัง เพราะเด็กจะซึมซับจากสภาพแวดล้อมได้อยู่แล้ว ฉะนั้นจะเห็นว่าอุปกรณ์ทางภาษานั้นเป็นระบบที่เปิดกว้างพร้อมจะเข้ากับสภาพแวดล้อมทางภาษาไหนก็ได้และเมื่ออยู่ในสภาพแวดล้อมใด ก็จะค่อยๆปรับลักษณะทางภาษา(PPT)ในภาษานั้น สิ่งที่เด็กค่อยๆปรับก็กลายมาเป็น Grammar หรือความรู้(Competence) ในภาษานั้น และความรู้ที่ดีในภาษานั้นก็ทำให้เกิดการแสดงออกทางภาษาได้อย่างดี(Performance)

Competence / performance
- Competence : a term used to represent native speaker’s knowledge of the grammar of their native language.
- Performance : a term which denotes observed language be haviour.

Species - specific
Whatever evidence we do have seems to me to support the that the ability to acquire that there are very deep and restrictive principles that determine that nature of human language and are rooted in the specific character of the human mind ( Chomsky 1972, p 102 )
ความสามารถในการตอบรับและการใช้ภาษาเป็นความสามารถเฉพาะในกลุ่มของมนุษย์
Linguistic Acquisition Device….. LAD
The language Acquisition Device ( LAD) is a postulated ‘’ organ’’ of the brain that is supposed to function as a congenital device for learning symbolic language ( ie, language acquisition ). First proposed by Noam Chomsky, the LAD concept is a component of the nativist theory of language which dominates contemporary formal linguistics, which asserts that humans are born with the instinct or ‘’ innate facility ‘’ for acquiring language.
Chomsky motivated the LAD hypothesis by what he perceived as intractable complexity of language acquisition, citing the not notion of ‘’ infinite use of finite means by Wilhelm Von Humboldt.
Principles and Parameter Theory ……. PPT
This theory, developed in Chomsky and much subsequent work claims that natural language grammars incorporate not only a set of innate universal principles. Which accent for those aspects of grammar which are common to all language. But also a set of parameters very from one language to another.

Principles and Parameter Theory ……. PPT
This theory, developed in Chomsky and much subsequent work claims that natural language grammars incorporate not only a set of innate universal principles. Which accent for those aspects of grammar which are common to all language. But also a set of parameters very from one language to another.

4. Compare Thai and English in term of the followings .
A. Cause
Cause ในภาษาอังกฤษ Subject กับ Verb จะต้องสัมพันธ์กัน Verb จะต้องผันตามประธานเสมอเมื่อพูดถึงบุคคลบุรุษที่ 3 เช่น he, she และสิ่งของ 1 สิ่ง คำเหล่านี้เป็นประธาน Verb จะต้องเติม s, es
Cause ในภาษาไทย Verb จะไม่ผันตามประธาน -
In English : การใช้ verb จะเปลี่ยนไปตาม ประธานและกาลเวลาIn Thai : ใช้ verb ตัวเดียวในทุกเวลาที่พูด

B. Number
Number ในภาษาอังกฤษ เมื่อพูดถึงจำนวนของสิ่งของจะทราบจำนวนที่ชัดเจน เช่น
- มีเด็กประมาณ 900 คน มาร่วมงานวันเด็กที่สวนสาธารณะ
Number ในภาษาไทย เมื่อพูดถึงจำนวนสิ่งของจะไม่บอกจำนวนที่ชัดเจนแต่จะรู้ว่ามีจำนวนมาก จะไม่บอกชัดเจนเหมือนภาษาอังกฤษ เช่น
- มีเด็ก ๆ จำนวนมากมาร่วมงานวันเด็กที่สวนสาธารณะ
In English : การใช้ตัวเลขบอกจำนวนใช้ธรรมดา นับ 1 2 3 แต่ การใช้ตัวเลขบอกลำดับจะมีตัวหนังสือบอกลำดับ เช่น 1st อ่านว่า the fist หรือที่เรียกว่า one
- In Thai : ทั้งการนับจำนวนและการบอกลำดับใช้อย่างเดียวกัน
C. Sentence/Phrase Structure
Phrase structure rulesFrom Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search Phr k a natural language sentence down into its constituent parts (also known as syntactic categories) namely phrasal categories and lexical categories (aka parts of speech). Phrasal categories include the noun phrase, verb phrase, and prepositional phrase; lexical categories include noun, verb, adjective, adverb, and many others. Phrase structure rules were not an invention of TGG; rather, early TGG's defining characteristics were those systems which it had in addition to phrase structure rules (the most obvious example being transformations; see the page transformational grammar for an overview of the development of TGG.) A grammar which uses phrase structure rules is called a phrase structure grammar.


5. Employ any means to show clearly the concept of ‘Constituent’ and ‘Construction’ of the following sentence.
John normally smokes cigarettes in the morning.

S

NP VP (normally smokes cigarettes in the morning)


N Present VP Adverbial
-S
John normally smokes cigarettes in the morning

Adverb V N Prep Determiner N
Normally smokes cigarettes in the morning
**** Construction 6
**** Constituent 13


6. Underline the equal constituent with the underline one.

A. Micheal Moore wrote a book about the President George Bush and Donal Rumsfeld.

B. Kenny G performed his concert in Bangkok and in Uttaradit.

C. His Majesty the King is highly regarded not only as the talented Jazz musician but also as the great scientist.



Miss . Patcharin Intawong
Sect .01 ID. 48043020128
Email= pintawong@yahoo.com

No comments: